Bengaalse Bruiloft - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Vanessa Gulick - WaarBenJij.nu Bengaalse Bruiloft - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Vanessa Gulick - WaarBenJij.nu

Bengaalse Bruiloft

Door: Vanessa

Blijf op de hoogte en volg Vanessa

30 Maart 2006 | Bangladesh, Dhaka

Gisteren ben ik voor het eerst hier naar een bruiloft geweest. Omdat een bruiloft in Bangladesh toch wat anders in z’n werk gaat, leek het me leuk er wat over te vertellen.

Een Bengaalse bruiloft beslaat normaal gesproken zo’n vier dagen, maar het kan oplopen tot een dag of zeven, afhankelijk van de plaats, de (sociaal-economische) status van de familie etc. De eerste dag brengen de bruid en bruidegom apart door. De bruid met de vrouwen en de bruidegom met de mannen. Het is een soort Bengaalse equivalent van een vrijgezellenfeest. De bruid draagt alle dagen van de bruiloft een rode sari en sluier. Rood staat in Bangladesh voor liefde en vruchtbaarheid. Ze zit op een soort troon (verhoogd podium met een grote sofa of fautieulle) en op de eerste dag wordt ze door haar vrouwelijke familieleden en vriendinnen eten gevoerd en krijgt ze cadeautjes. Wat de man deze dag doet weet ik niet zo goed, omdat ik daar venzelfsprekend niet bij aanwezig ben. Het is, naar verluid, ongeveer hetzelfde als de programma van de bruid.

De tweede dag is het eigenlijke huwelijk. De meeste Bengalen zijn moslim en de ceremonie wordt uitgevoerd door een imam. Deze ceremonie is vrij kort, maar wordt vooraf gegaan door veel rituelen. De bruid zit wederom op een troon en wordt door de familie van de bruidegom siraden omgehangen als welkomsgeschenk, dat symbool staat voor haar toetreding tot zijn familie. De bruidegom loopt buiten de zaal onder een rode boog door en moet de poortbewakers (vaak familie van de bruid) omkopen om binnen te komen. Dan neemt hij eveneens plaats op de troon en doet de bruid haar rode sluier om hem heen. Dit wil zeggen dat zij vanaf dat moment hem in haar macht heeft en dat ze bij elkaar horen. Daarna wordt de ceremonie uitgevoerd, waarna er wordt gegeten. Dit gaat over het algemeen heel erg snel en de bruid en bruidegom eten als laatste.

De derde wordt door de familie van de bruid een feest gegeven voor de familie en vrienden van de bruidegom en de vierde dag wordt er door de familie van de bruidegom een feest gegeven voor de familie en vrienden van de bruid. Het is dan heel gewoon om meer dan 100 mensen uit te nodigen. Op deze vierde dag waren wij uitgenodigd, als vrienden van de broer van de bruid. In Dhaka zijn de meeste feesten ‘s avonds en zo ook dit huwelijksfeest. Buiten Dhaka is het vaak overdag. We kwamen rond negen uur aan en de bruid kwam om half tien de zaal binnen. Tot die tijd zaten de mannen en vrouwen in gescheiden zalen, maar na binnenkomst van de bruid en daarna de bruidegom mocht er gemengd worden. Eerst ging de bruid op de ‘troon’ zitten en zij werd na vijf minuten vergezeld door haar man. Er werd uitgebreid de tijd genomen om te filmen en te fotograferen (met in totaal 3 bijna professionele film- en fotocamera’s). Daarna mochten de gasten het bruidpaar komen begroeten en met het bruidpaar op de foto. Er wordt niet gelachen, want trouwen is een hele serieuze aangelegenheid. Op alle foto’s wordt dus heel mat in de camera gestaard.

Na ongeveer een half uur werden de gasten verzocht te gaan eten. Dit gebeurde in een grote (kale en ongezellige) zaal. Er werd in etappes gegeten, want er waren niet genoeg tafels beschikbaar. Wat hier heel gebruikelijk is. Dus eerst dineerde groep 1, die bestond uit bijna alleen maar mannen. De mannen eten traditioneel in Bangladesh namelijk eerst en daarna zijn de vrouwen pas aan de beurt. Aangezien ons gezelschap uit voornamelijk vrouwen bestond, aten wij in de 2e ronde. Het eten werd in nog geen 5 minuten naar binnen geschrokt, zodat de volgende ronde in nog geen kwartier van start ging. De maaltijd was prima; biryani, een rijstschotel met kruiden en (geiten)vlees, rauwkost en chudney. Dit eten wordt overigens meestal bereid als er een feest wordt gegeven of er met een grote groep gedineerd wordt.

Zo tegen twaalf uur was het feest afgelopen en ging we huiswaards. Weer een Bengaalse ervaring rijker...

PS: Hier zijn de antwoorden op een aantal vragen in reactie’s op mijn stukjes:
Mijn traditionele kleding (ook de tunieken) heb ik inderdaad allemaal door een kleermaker laten maken.
Ik ben (nog) niet naar de kapper geweest, ik laat mijn haar voorlopig even doorgroeien. Da’s lekker makkelijk met het tropische klimaat hier, ik draag mijn haar namelijk altijd vast.
Met mijn werkzaamheden gaat het prima. Ik begin nu alles af te ronden, want over een maand zit mijn traineeship er alweer op.

  • 30 Maart 2006 - 08:20

    ChriZ:

    Prinsesje! Inderdaad weer een mooie Bengali-experience :) De Bengalen lijken wel van een feestje te houden (4 dagen of meer?!), maar ze lijken niet helemaal los te komen. De bruid en bruidegom die een beetje op een troon de boel overzien... ik zeg, lekker mingelen. In Nederland zouden we nog wat kunnen leren van die mooie symbolische rituelen, zoals het omhangen van sieraden als welkom in de familie en de sluier die wordt omgehangen als teken van 'macht' ;)
    Al met al vast wel weer een eyeopener. En de registratie van de bruiloft door een profifilmcrew dat moest haast wel zijn overgewaaid uit India.
    Dikke kus!
    Chris

  • 30 Maart 2006 - 19:56

    Nienke:

    He Vanessa

    Inderdaad weer een mooi verhaaltje. Best leuk, een bruiloft van 4 dagen, maar dan moet er toch echt wel gelachen worden!!!
    MIs je Nederland al een beetje? Of zit je goed daar?

    Kusjes Nienke

  • 03 April 2006 - 12:46

    Tineke:

    Weer een heel andere ervaring, zo'n bruiloft.Je leert dan andere gebruiken kennen, alhoewel...zo'n scheiding in mannen en vrouwen bij de maaltijd lijkt me maar niets.
    Ik kijk weer uit naar je volgende verhaal...

  • 10 April 2006 - 17:06

    Arthur En Mieke:

    Hey Vanessa! Leuk om je verhalen te lezen, je maakt nog al wat mee! Het klinkt allemaal erg interessant wat je aan het doen bent! Groetjes uit Colombia!

  • 11 April 2006 - 09:47

    Gerry:

    Hoi Vanessa.
    Weer zo'n mooie beleving. Wat is het bij ons toch saai. Het schiet al op de tijd die je daar nog rest. Is het snel gegaan?
    Groetjes Gerrry

  • 20 November 2023 - 19:43

    Thierry Lurson:

    Binnenkort ga ik ook naar een Bengaals huwelijk.Wat neem ik mee als kadotje?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Vanessa

Vanaf januari tot halfverwege mei werk ik in Bangladesh als Human Resource Executive. In mei en juni reis ik samen met Chris naar Hong Kong en Nieuw Zeeland. Van juli tot oktober geven Chris en ik Engelse les in Thailand.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1650
Totaal aantal bezoekers 41785

Voorgaande reizen:

03 Januari 2006 - 03 Oktober 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: