Oud-Dhaka - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Vanessa Gulick - WaarBenJij.nu Oud-Dhaka - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Vanessa Gulick - WaarBenJij.nu

Oud-Dhaka

Door: Vanessa

Blijf op de hoogte en volg Vanessa

06 Maart 2006 | Bangladesh, Dhaka

We (ik, Ingrid, Patricia, Roberto en Axel) hebben afgelopen vrijdag een excursie naar oud-Dhaka gemaakt. Oud-Dhaka is zoals de naam al zegt het oudste gedeelte van Dhaka en ook het meest authentiek. Met de taxi doe je er zonder file ongeveer 45-60 minuten over om van Gulshan in het noorden van Dhaka (waar wij wonen) naar oud Dhaka in het zuiden te reizen.

Allereerst hebben we een boottochtje van ongeveer een kwartier gemaakt in een echte Bengaalse visserboot op de Buriganga. De Buriganga is de enige rivier die echt aan de stad grenst en helaas erg vervuild. De boten worden echter niet alleen voor de visserij gebruikt, maar ook om mensen en goederen van de ene kant van de rivier (Dhaka) naar de andere kant (buiten Dhaka) te vervoeren. Natuurlijk probeerde de eigenaar van de boot ons af te zetten door voor het tochtje 300 taka (4 euro) te vragen, uiteindelijk hebben we hem 50 taka (70 eurocent) gegeven. Het lijkt weinig, maar het is in Bangladesh een heel normaal bedrag.

Vervolgens hebben we het Roze Paleis van buiten bezichtigd en onze excursie te voet voortgezet. We werden continu aangestaard en nagekeken, want toeristen zien ze hier niet zo vaak. Onderweg probeerde Patricia wat manderijnen te kopen, wat uitmondde in een heel circus. Het is hier namelijk heel interessant als een Westerling iets wil kopen en daarom gaan Bengalen er met z’n twintigen om heen staan om te kijken wat je aan het doen bent. Gewoon even manderijntjes kopen dus. Wat overigens niet lukte, omdat de manderijnen alleen per krat van 10 kg verkocht werden.

Na ons manderijnenavontuur gingen we op zoek naar de Armeens-orthodoxe kerk. Dit is de oudste kerk van Dhaka en werd eind 18e eeuw gesticht. De kerk is zelfs zo belangrijk in Dhaka dat de hele buurt erom heen de Armeense Wijk wordt genoemd. Nou, dan verwacht je toch een kolos van een kerk?! Niets is minder waar. We moesten echt zoeken en hebben de kerk op aanwijzing van Bengalen uiteindelijk gevonden. Het was werkelijk een heel klein kerkje, veilig weggestopt achter een immense muur, waarboven alleen de kerktoren uitstak. Het hek werd speciaal voor ons door de beheerder geopend evenals later de kerk zelf. Rond de kerk was een kerkhof aanwezig. Het ziet er echter anders uit dan in Nederland, want de graven zijn lang niet allemaal verzonken en worden afgedekt door middel van een stenen plaat. Over de verzonken graven loop je dus gewoon heen. De kerk was vrij sober van binnen, alleen het altaar was versierd met twee immense religieuze schilderijen. Het toppunt van een interculturele ervaring was dat we toen we in de kerk waren, de zanger van de moskee hoorden zingen ter oproep tot het middaggebed.

We lieten de kerk achter ons en liepen richting het Lalbakh Fort. De laatste bestemming van onze excursie-trip door oud-Dhaka. Onderweg liep er de hele tijd een Bengaalse jongen van een jaar of zestien naast ons. We verzochten hem in het Engels weg te gaan, maar daarop kwam geen reactie. Tot onze verbasing –het gebeurde binnen enkele seconden- griste hij geld uit de borstzak van Axels overhemd. Heel verstandig had Axel wat kleingeld, zo’n 20 taka, in zijn borstzak gedaan, zodat hij niet steeds zijn portomonee hoefde te pakken. Axel had het snel door en greep de jongen bij zijn arm en pakte het geld, 20 taka dus, uit zijn hand. De jongen rende vervolgens weg en werd door omstanders, die het tafreel gezien hadden, achterna gezeten. Met de jongen is waarschijnlijk niet zo goed afgelopen. Een zakkenroller wordt namelijk meestal, nadat hij gesnapt en gepakt is, behoorlijk in elkaar geslagen, zodat hij het voorlopig laat om weer te gaan stelen.

Het Lalbakh Fort is een oud verdedigingswerk, waarvan de restanten van de verdedigingsmuren ook nog te zien zijn. In het fort zelf is een museum gevestigd, waar oude wapens en oorlogskledij te zien is, maar ook ‘folk-art’ als traditionele vazen, wanttapijten en prenten. Ook is op het terrein van het fort een moskee gevestigd en ligt er rond het fort een mooi aangelegde tuin.

Na deze enerverende excursie zijn we weer riching Gulshan gegaan, waar we aan het eind van de middag bij de Dutch Club heerlijk in het zonnetje aan het zwembad hebben gezeten. Even bijkomen en napraten over onze ervaringen in oud-Dhaka.

  • 06 Maart 2006 - 08:52

    Bart:

    Weer een prima impressie van een reis dwars door Dhaka, waarvan ik de plattegrond steeds meer begin te begrijpen. Lijkt me een bijzondere ervaring om te lopen in een buurt waar nauwelijks westerlingen komen; goed dat jullie dan met zijn vieren/vijven zijn. Plaatjes vormen een goed sfeerbeeld.
    Keep in touch!! Kus Papa

  • 06 Maart 2006 - 11:22

    Chris:

    Hoi lieverd,
    inderdaad weer een mooie culturele ervaring rijker. Het is mooi om te zien dat alles wat dan licht afwijkt van wat we hier gewend zijn gelijk opvalt. Al valt een ouderwetse overhemd-roof op klaarlichte dag natuurlijk geen lichte afwijking te noemen.
    Wat mij overigens is opgevallen na een tripje Google-Dhaka is: de kleuren. Wat gaan wij hier in Nederland toch voorzichtig met kleuren om in vergelijking met Dhaka en vele andere plaatsen.
    En weer leuke foto's, Nes!
    Liefs + x
    Chris

  • 06 Maart 2006 - 13:07

    Tineke:

    Hallo Vanessa.
    De foto's heb ik metteen bekeken. Wat zitten jullie daar gezellig op die boot.Het was wel weer een zeer uiteenlopende ervaring: culturele gebouwen,zakkenrollen, onderhandelen...en dan weer in het zonnetje bij de dutch club. Er heeft hier in de volkskrant van zaterdag 4 maart een artikel gestaan over de onveiligheid in de textielsector in Bangladesh, ook dat er een staking was.
    Hou je goed,
    liefs, Tineke

  • 06 Maart 2006 - 16:52

    Nadine:

    Hey Vanessa!
    Zo te lezen een superdag geweest! Alle facetten waren aanwezig, cultuur, spannende dingen en gezelligheid! En dan ook nog supermooie dingen gezien. Zeker de moeite waard! Geniet lekker van deze dagen dus!
    xx

  • 07 Maart 2006 - 09:15

    Esther:

    Meissie, ik blijf genieten van je verslagen!!!! Super!!! Spreek je snel op msn. (wat een uitvinding)
    Dikke knuffel...

  • 07 Maart 2006 - 11:47

    Gerry:

    Hoi Vanessa
    Weer een prachtig verslag van je excursie naar oud-Dhaka. Prachtige foto's en wat een tegenstellingen. Wat een gezellige foto op die boot. Wat je daar aan hebt zijn dat de kleren die je daar hebt laten maken?Je ziet er in ieder geval goed uit. Hoe is het verder met je werk?
    Fijne dagen en tot schrijfs. Groetjes gerry

  • 07 Maart 2006 - 14:44

    Denise:

    He vanessa,
    Dat blauw wat je aanhebt op de foto staat je goed! Mooi kleurtje! Wat een spanning en sensatie allemaal. Volgens vader (uit mijn gezin uit bangaldesh) is dit alles erg normaal, wat hij erg betreurd. Ik praat weinig met hem, hij slaapt meestal als ik kom. Maar als ik met hem praat, gaat t vaak over jou. Enjoy! En ik mail je deze week mijn verslag.
    Liefs, je kleine nichtje..

  • 08 Maart 2006 - 12:47

    Tante Illa:

    Hallo Vanessa,
    Leuk om weer iets van je te lezen. Volgens mij heb je wel leuke contacten daar en ondernemen jullie veel. Opa en oma waren nog bezorg i.v.m. met een brand in een textielfabriek in Bangladesh, maar gelukkig was dat niet op jouw werklocatie.
    In ons gezin heeft het griepvirus hevig gewoekerd (en nog!)Het 4e "slachtoffer" is net gevallen: eerst Ruben (9 dagen), dan Ivo (5), Denise was het ergste ziek: ongeveer 2 weken, ze is veel afgevallen en nu sinds 4 maart oom Ronald. Iedereen heeft heel lang hele hoge koorts gehad: boven 40 graden, wat gepaard ging met ernstige rillingen. Verder veel spierpijn, hoofdpijn en bij Denise forse keelpijn. We zitten nu in de 5e week dat er iemand ziek is. Ik hoop dat Evelyne en ik verder gespaard blijven.
    Morgen is Denise jarig! Ik ben vandaag even bij haar in Amsterdam. Ze heeft tot overmaat van ramp ook nog eens een spier verrekt en gaat op haar verjaardag op advies van haar huisarts naar de fysiotherapeut (bofkont hè!). Gelukkig liggen de medische voorzieningen wel bij haar in de buurt.
    Na de sneeuwovervallen die we hier gehad hebben hoop ik dat de lente gauw begint. Als ik jou in korte mouwtjes op een bootje zie zitten krijg ik daar toch wel onderhand zin in.
    Groetjes tante Illa

  • 08 Maart 2006 - 12:50

    Anneke Nagelhout:

    Esther mailde me je site en ik heb dus maar even een kijkje genomen. Erg boeiend om allemaal te lezen en ik vind dat je het goed zou doen als fotomodel, je staat erg geweldig op. Hier (in Zwolle) glibberen we nog door de restjes sneeuw, vorige week is er zeker 30 cm gevallen en de trein en bussen reden niet meer hier. Zo, dat is nog eens andere koek dan die hitte bij jou. Hé Vanes, pas goed op jezelf en geniet van de vele indrukken die je op mag doen, liefs Anneke

  • 09 Maart 2006 - 21:17

    Mireille:

    Hoi Vanessa!
    Na al die hyves-watskebeurt berichtjes werd ik toch wel ff nieuwsgierig naar je site. Ziet er goed uit! Mooi om te lezen en zien dat jij je goed vermaakt daar. Geniet ervan!
    Groeten uit Nijmegen, liefs Mireille

  • 13 Maart 2006 - 17:02

    Elvira:

    hoi vanessa,
    af en toe neem ik een kijkje op je site, errug leuk! hoe is het met je haar? het zal inmiddels wel lang geworden zijn. ik ben al weer 2x geweest. veel plezier daar en met het vervolg van je reis! gr.elvira

  • 14 Maart 2006 - 08:58

    Wilma:

    Hoi vanessa,

    Al even geleden dat ik je site heb gezien. Weer veel gebeurd, begrijp ik. mooie foto's; van de electriciteitsdraden kun je een leuk breiwerkje maken..hoop voor jullie dat de stroom niet te vaak uitvalt.Hier nog steeds winters; voor mij geen probleem ik houd niet van hete zomers. Ook hier is het regelmatig warm en te vochtig; onze huizen zijn daar ook niet op gebouwd, geen airco en 's nachts wordt het pas lekker, kortom ik ben meer een winter/lentetype geworden.
    Hoe staat het met de vorderingen t.a.v. je werkzaamheden? Zit er een beetje progressie in?
    We blijven meelezen en hopen dat het je blijft boeien. Hier is carnaval al even achter de rug. Veel mooie dingen gezien, altijd de moeite waard. brengt veel kleur in de saaie straten; jammer dat dat maar een keer per jaar is! Hier gaat alles zijn gangetje. Stephanie heeft de eind-citotoets achter de rug. Ze gaat naar mavo/havo brugklas. Havo moet wel lukken, denken wij. We zien het wel. Ze is heel taalvaardig, dus wie weet schrijft ze ooit zulke mooie verhalen als jij...
    Vanessa veel succes weer en groeten vanuit Breda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Vanessa

Vanaf januari tot halfverwege mei werk ik in Bangladesh als Human Resource Executive. In mei en juni reis ik samen met Chris naar Hong Kong en Nieuw Zeeland. Van juli tot oktober geven Chris en ik Engelse les in Thailand.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 372
Totaal aantal bezoekers 41787

Voorgaande reizen:

03 Januari 2006 - 03 Oktober 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: