Het wordt warmer... - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Vanessa Gulick - WaarBenJij.nu Het wordt warmer... - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Vanessa Gulick - WaarBenJij.nu

Het wordt warmer...

Door: Vanessa

Blijf op de hoogte en volg Vanessa

25 Februari 2006 | Bangladesh, Dhaka

Afgelopen dinsdag was het Motherlanguage Day (moedertaal dag). Dit is in Bangladesh een feestdag, omdat op 21 februari 1952 zes mensen omkwamen tijdens een demonstratie voor hun moederstaal, het Bengaals. In het toenmalige Oost-Pakistan was het Urdu de officiele taal, terwijl niemand dat sprak. De zes mensen worden gezien als martelaren voor de moedertaal en als helden vereerd.

Deze dag was ik dus vrij en ben ik met Ingrid en Annemieke (twee andere Nederlandse trainees) naar de Nederlandse Club gegaan. Daar hebben we ingeschreven en vervolgens lekker de hele dag aan het zwembad in de zon gelegen. Heerlijk, want de temperatuur stijgt elke dag tot boven de 30C. De Dutch Club is heel mooi en een rustpunt voor mij in Dhaka. Ik kreeg er echt een vakantiegevoel! Ze hebben er een behoorlijke huisbieb met zowel Engelse als Nederlandse boeken, dus ik kan mijn lol op. Ook het eten is er prima, ik kon het broodje kroket tijdens de lunch niet weerstaan. Er staan ook andere oer-Hollandse dingen als een broodje bal op de kaart, maar verder is het eten heel gevarieerd en best betaalbaar. Ook gisteren zijn we weer met een groep trainees naar de Dutch Club geweest. Ik mag als lid vier gasten uitnodigen, dus konden mijn huisgenoten ook mee.

Nu het warmer wordt hier valt de electriciteit regelmatig uit, door het toenemende gebruik van airconditioning. Daar is het Bengaalse electriciteitsnet niet op ingesteld. Elke dag hebben we soms meer dan een uur geen stroom. De eerste keer is het heel vervelend, maar de tweede keer pak je meteen je zaklamp en ga je verder waar je mee bezig was. Het enige was wel jammer is, is dat de ventilatoren het dan ook niet doen en het toch wel erg warm wordt in huis.

Helaas zorgt de warmte er ook voor dat onze lijven hier een beetje ontregeld raken, de buikgriepjes nemen toe. Gelukkig is het bij mij alleen tot een dagje misselijkheid en darmkrampjes beperkt gebleven. Ik merk wel dat ik door de toenemende warmte sneller moe ben en dat alles net wat meer energie kost dan ‘normaal’. Maar ook daar wen je aan, gewoon rustig aan doen en dan komt het wel goed. Een kwestie van rekening houden met jezelf en het tempo aanpassen.

Voor Westerse kleding wordt het nu ook te warm, dus ben ik vorige week vrijdag met Friederike (uit Duitsland) en Sara (uit Zweden) stoffen gaan kopen voor een uitbreiding van mijn Bengaalse kledij. Mijn nieuwe kleding is inmiddels klaar. Alleen de orna’s (sjaals bij salwar/kameez) vind ik te groot, dus die moeten even vermaakt worden. En aangezien je zonder orna volgens de Bengalen half naakt bent, moet ik het dragen van mijn nieuwe aankopen nog even een paar dagen uitstellen. De kleuren van mijn twee nieuwe salwar/kameez zijn (funchia)roze/(gelig)lime en (petrol)blauw/(groenig)lime. Ook heb ik twee fatoua’s (tunieken tot de heup) laten maken in de kleuren funchia/oranje en blauw/zwart. Dat staat leuk op ‘westerse’ broeken en kan in ook gewoon in Nederland dragen.

Het voordeel van de warmte is dat het ‘s avonds langzaam afkoelt en het niet kouder wordt dan 20C. Een goede reden om een feest te geven op ons dakterras. We hadden afgelopen donderdag zo’n 15 mensen uitgenodigd, die er allemaal om 22.00 uur waren. Echter een uur later stond het dubbele aantal mensen op ons dakterras die via sms hadden vernomen dat er bij ons een party-on-the-roof was. Leuke muziek, lekkere drank en veel dansende mensen, kortom een geslaagd feest.

  • 25 Februari 2006 - 07:17

    Chris:

    mooi stukje geschiedenis, lief! Kunnen wij ons natuurlijk weinig bij voorstellen: een feestdag voor je taal.
    Ben blij dat je zo makkelijk de DutchClub binnen kon komen (voor dat enorme bedrag..). Nu kan je mooi elke keer na je werk even op vakantie :)
    Ik vind die foto van het electr.netwerk overigens echt hilarisch :S

    Knuffel + xxx
    Chris

  • 25 Februari 2006 - 08:15

    Bart:

    Voor ons was 21 februari 1985 een bijzondere dag en voor jou ook. Dus eigenlijk dubbel feest. Je hebt daar op een jouw passende wijze fantastisch uiting aan gegeven.
    De Hollandse club biedt gelukkig wat Westerse luxe en volgens mij/ons heb je dat ruimschoots verdiend.
    Was trouwens graag even langs gekomen op jullie dakterras party. Niet alleen vanwege de sfeer en de heerlijke temperatuur maar ook omdat het hier nog niet echt wil 'voorjaren'.
    Mooie foto's.......
    Kus

    Papa

  • 25 Februari 2006 - 09:54

    Tineke:

    Hallo Nesje.
    Party on the roof, klinkt leuk. Is er ook een omheining op het dak, zodat je er niet afvalt, wanneer je uit je dak gaat als je staat te swingen?
    Op het nieuws kwamen beelden van een brand in een textielfabriek in Chittagong. Er waren meer dan 50 doden en 80 gewonden. Heb je daar iets van meegekregen? Hoe zit het met de brandbeveiliging in jullie bedrijf?
    Wat leuk dat jullie naar de nederlandse club zijn geweest, die bibliotheek lijkt me wel handig. Fijn dat je daar kan zwemmen met die temperatuur en dat dat een vakantiegevoel geeft.
    Knuffel,
    mamma

  • 26 Februari 2006 - 11:06

    Naomi:

    Hoi Vanessa,

    Wat een indrukwekkende verhalen allemaal! Wat gaaf dat je ook nog naar Thailand gaat, het leek mij ook al wel heel moeilijk om Chris dan weer een aantal maanden te missen, zo heb je een mooie oplossing gevonden,toch? Ik vind het wel een heel raar idee dat je dan niet op mijn verjaardag bent, terwijl die nog minstens een half jaar weg is! Hier in Nederland gaat alles z'n gangetje. Het is nu weer koud, het vriest, ben wel jaloers op je lekkere weer daar! Ik ben gewoon aan het werk, gaat goed. Ik raak er steeds meer in, mijn nieuwe functie begint steeds leuker te worden. Met Emiel is ook alles goed, druk met de jaarrekening van zijn werk. Hij was vorig weekend jarig, alweer 29 jaar geworden. De week ervoor waren we 9 jaar bij elkaar, lang alweer en nog steeds erg gelukkig met z'n tweeën! 6 mei gaat evelien en martijn trouwen en ik ben door evelien als getuige gevraagd! Ik vond het echt helemaal geweldig, had het niet verwacht. Ik ben nu op zoek naar leuke kleding, maar dat wil nog niet zo lukken, misschien moet ik iets uit Bangladesh laten overkomen, haha! veel plezier nog daar en ik kijk weer uit naar je volgende vehaal! xxx Naomi

  • 27 Februari 2006 - 13:05

    Nienke:

    Hoi Vanes

    Nou, na 2 maanden eindelijk een berichtje van mij, we hebben ook pas sinds deze week internet en telefoon, er was iets misgegaan. Dus ik heb net al je berichtjes achter elkaar gelezen. Wat heb je in korte tijd ongelooflijk veel meegemaakt zeg!!!! Met al die leuke berichtjes kan je zo een leuk, maar tegelijk ook een informatief boek schrijven over Bangladesh, ik wist er niks van, maar dit is een leuke manier om er kennis mee te maken. Ben wel een beetje jaloers hoor, ik zou die mooie stoffen ook wel willen zien en voelen en vooral kopen. Mooi hoor wat je hebt laten maken, ben heel benieuwd naar je andere gemaakte kleding.
    Oh ja, Michiel heeft eindelijk een baan gevonden en ook nog eens bij een superleuk reclame bureau, hij is vorige week al begonnen en vindt het heel erg leuk.
    Nou, vanaf nu kan ik je berichten gewoon regelmatig lezen en dat ga ik ook zeker doen.

    Veel liefs en een dikke kus van Nienke en Michiel

  • 04 Maart 2006 - 10:49

    Gerry:

    Lieve Vanessa,

    Hartstikke bedankt voor je lieve e-verjaardagskaart.Ik was er erg blij mee.Ik krijg niet elke verjaardag een bericht uit Bangladesh.
    Lekker weer bij jullie. Hier sneeuwde het vanmorgen. Ook prachtig maar ik kijk ook wel uit naar het voorjaar.
    Ranec is eindelijk van zijn hoesten af . Hij heeft prednison gehad en wilde daardoor nog meer eten dan hij normaal deed.
    Leuke foto,s had je meegestuurd. Vanessa we blijven je volgen. Liefs Henk en gerry

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Vanessa

Vanaf januari tot halfverwege mei werk ik in Bangladesh als Human Resource Executive. In mei en juni reis ik samen met Chris naar Hong Kong en Nieuw Zeeland. Van juli tot oktober geven Chris en ik Engelse les in Thailand.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 310
Totaal aantal bezoekers 41775

Voorgaande reizen:

03 Januari 2006 - 03 Oktober 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: