Wereldnieuws - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Vanessa Gulick - WaarBenJij.nu Wereldnieuws - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Vanessa Gulick - WaarBenJij.nu

Wereldnieuws

Door: Vanessa

Blijf op de hoogte en volg Vanessa

05 Februari 2006 | Bangladesh, Dhaka

Allereerst begin ik met mijn eigen wereldnieuws. Ik ga, na Hong Kong en Nieuw Zeeland, samen met Chris naar Thailand! We zullen zo’n drie maanden in het noord-oosten van dit prachtige land verblijven en gaan Engelse les geven in een Thais dorp. Ik blijf dus wat langer weg dan gepland en zal in oktober, samen met Chris, terugkeren naar Nederland. Chris was al van plan om naar Thailand te gaan en na een maand in Bangladesh, ben ik er nog meer van overtuigd geraakt dat educatie (een deel van) de oplossing kan zijn in de strijd tegen armoede. Het lijkt me een fantastische ervaring om na vier maanden in een drukke en chaotische hoofdstad me bezig te hebben gehouden met Human Resource Management, in een rustige omgeving een deel van mijn kennis (van de Engelse taal) aan kinderen over te brengen. Chris en ik delen dezelfde ideeën over onze ontwikkeling en de ontwikkeling van de kinderen in Thailand. Daarom willen we op deze manier ons steentje bijdragen.

Dan nu wereldnieuws van een geheel andere orde. De media in Nederland zouden berichten over onrust in een groot deel van Islamitisch Azie en zo ook in Bangladesh. Deze onrust zou vooral uit de fundamentalistische moslimhoek komen. In Dhaka merk ik weinig van deze onrust, het enige wat ik waarneem is een toename in veiligheidsmaatregelen. Ieder gebouw wordt goed beveiligd en bij de ingang van bijvoorbeeld winkels moet je door een detectorpoort en vindt er een tassencontrole plaats. Bovendien is de wijk waar ik woon, Baridhara DOHS, één van de veiligste en best bewaakte wijken in Dhaka.

Bangladesh was nog meer in het Nederlandse nieuws door een brand in een sloppenwijk in Dhaka, waardoor 3000 mensen dakloos zijn geraakt. Het vreemde is dat hierover in de kranten in Bangladesh niet of nauwelijks wordt geschreven. Waarschijnlijk wordt dit nieuws niet belangrijk genoeg geacht om in de krant te verschijnen. Ik heb overigens niets van deze brand gemerkt. Dhaka is echt een hele grote stad met meer dan 10 miljoen inwoners, dus 3000 daklozen meer of minder valt dan niet zo op.

Ik hoop jullie zo een beetje gerustgesteld te hebben. Ik heb het hier nog steeds prima naar mijn zin en voel me behoorlijk veilig.

  • 05 Februari 2006 - 08:20

    Chris:

    Lieve Nes,
    als eerste even een reactie van mij: ik vind het helemaal geweldig dat we dit avontuur samen gaan voortzetten. Jij ziet het nu met eigen ogen, maar ik denk dat we beiden een heldere kijk hebben op de betekenis van dergelijke projecten. In eerste instantie is deelname een garantie voor zelfactualisatie, daarnaast hopen we natuurlijk op een effect in de directe omgeving. Ik heb er ontzettend veel zin in en ik denk ook dat wij samen een verschil kunnen maken. Si, se puedo!
    Dikke kus, Chris

  • 05 Februari 2006 - 12:05

    Inge:

    He Vanessa,

    Wat goed zeg! Het moet veel voldoening geven om via die weg iets te kunnen betekenenvoor de arme en kansloze mensen daar. Gaan jullie daar ook heen via aiesec? Wat een wereldse ervaring zal dat worden zeg!!!
    Fijn om te weten dat alles goed is met je daar. En dat het meevalt met de onrust in het land, in ieder geval waar jij zit dan. Nou, pas goed op jezelf! En geniet met volle teugen van deze bijzondere ervaring.

    Groetjes vanuit koud Bratislava!
    Inge

  • 05 Februari 2006 - 12:36

    Tineke:

    Het was eerst even slikken....drie maanden langer weg.Het lijkt me wel een fantastische ervaring om samen in Thailand kinderen onderwijs te geven.

  • 06 Februari 2006 - 17:10

    Marieke (AIESEC):

    Hoi Venessa!
    Goed om te horen dat je het zo naar je zin hebt (en dat je je veilig voelt)! Heel leuk om via je site de verhalen te volgen. Veel succes en plezier nog de komende maanden!
    Groetjes, Marieke (AIESEC)

  • 07 Februari 2006 - 11:25

    Gerry:

    Hoi Vanessa

    Gelukkig dat jij verder weinig merkt van de onrust in het land. Al zujn zw er wel natuurlijk. Geweldig die plannen van Chris en jou. Lijkt me geweldig om daar aan mee te werken.
    IK besef wel dat het voor jou mouders een stuk moeilijker is dan voor ons.Maar toch erg fijn om samen te kunnen doen.
    Vanessa veel succes de komende tijd en we blijven je volgen. Gtoetjes Gerry

  • 07 Februari 2006 - 12:47

    Nadine:

    Hey Vanessa!
    Wauw, nog even een project erbij! Ben jaloers al vind ik het natuurlijk wel jammer dat je zo lang wegblijft (maar ik had het zeker ook gedaan!).
    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Vanessa

Vanaf januari tot halfverwege mei werk ik in Bangladesh als Human Resource Executive. In mei en juni reis ik samen met Chris naar Hong Kong en Nieuw Zeeland. Van juli tot oktober geven Chris en ik Engelse les in Thailand.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 223
Totaal aantal bezoekers 41785

Voorgaande reizen:

03 Januari 2006 - 03 Oktober 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: