Tegenstellingen - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Vanessa Gulick - WaarBenJij.nu Tegenstellingen - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Vanessa Gulick - WaarBenJij.nu

Tegenstellingen

Door: Vanessa

Blijf op de hoogte en volg Vanessa

15 Januari 2006 | Bangladesh, Dhaka

Zoals de titel van dit stukje al zegt, ga ik het met jullie hebben over tegenstellingen.

Traineehouse
De eerste tegenstelling is die van de logeeradressen versus het traineehouse. In de vorige stukjes hebben jullie kunnen lezen hoe luxe de huizen waren, waar we tot nu toe verbleven. Bij het traineehouse is het 'iets' anders. Het traineehouse is niet ingericht, er is geen meubilair en geen gordijnen, maar er is gelukkig wel een koelkast en er hangen ventilatoren in de slaapkamers. Ik deel een kamer met Patricia en slapen op een matje met de dikte van een tuinstoelkussen op de grond. Gelukkig staat in deze kamer wel een ladekast, maar er hangen wederom geen gordijnen. Omkleden moet dus in de badkamer, waar we geen warm water hebben. Er is een keuze: koud douchen of eerst water koken en dan volgt een soort wasprocedure waarbij je het water over jezelf heengooit. Het gebeurt ook dat er helemaal geen water is, dan moet er een schakelaar om waardoor er een pomp gaat werken, maar dit kan niet te lang, want dan gaat het plafond in de keuken(waar de pomp boven staat) lekken. Ook zijn de muren kaal, maar ik heb de muur in mijn slaapkamer opgefleurt met de kaarten die ik heb gekregen toen ik wegging :) Een paar dagen geleden hebben we ook de woonkamer en keuken versierd met foto’s van een paar kalenders en dat maakt het toch een stuk gezelliger. Ik kreeg van de andere meiden(Patricia mijn kamergenoot en collega uit Zwitserland, Nina huisgenoot uit Kroatie en Lina huisgenoot uit Zwitserland) het compliment dat ze het idee heel leuk vonden en ik best creatief bezig was, zij zijn ook heel blij met het resultaat. In het huis is erover gedacht om voor een paar dagen per week een ‘servant’ te nemen die schoonmaakt, kookt en wast (daar heb je met 6 dagen werken echt geen zin in). Het probleem is dat Bengaalse servants denken dat het geoorloofd is om van hun Westerse opdrachtgevers stelen. Veel expats zijn hier door schade en schande wijzer geworden, dus dat gaat helaas niet door.

Eid
De tweede tegenstelling is moslims versus ondergetekende tijdens Eid. Voor moslims is het een groot feest, voor mij een klein drama. Koeien en geiten die op straat geslacht worden, de stank ervan die dagen blijven hangen (het bloed wordt gelukkig de dag erna weggespoeld met water). Dat is niet echt mijn ding, ik blijf dan liever binnen. Kijk, ik vind cultuur best leuk, maar het moet wel leuk blijven. Bangladesh is overigens een van de weinige landen waar de slachtingen nog op straat mogen plaatsvinden. In de meeste landen moet de slachting ‘gewoon’ bij de slager/slachter worden uitgevoerd. Wat ik wel leuk vind aan Eid, is dat ik de afgelopen 5 dagen vakantie had.
De dag voor Eid hadden Patricia, Lina, Nina en ik het plan gevat om naar een ander deel van Dhaka te gaan. Zo kwamen we per riksja in oud-Dhaka terecht. Deze riksja was (in tegenstelling tot andere riksja’s) niet zo vriendelijk en vond dat we hem te weinig hadden betaald. Hij heeft, ons toeschreeuwend in Bengali, een half uur achtervolgd tot een menigte zich ermee ging bemoeien en hij zowel van een omstander als ons extra geld had gekregen. Het was in oud-Dhaka een grote puinhoop met veel te veel mensen en vee op straat, want op de dag voor Eid zijn er veel runder- en geitmarkten, dus op een gegeven moment stonden we letterlijk en figuurlijk in de stront. We besloten toen maar terug naar huis te gaan en een andere keer, in gezelschap van een Bengaal, een tweede poging in oud-Dhaka te wagen.
De dag van Eid, zijn we dus binnengebleven. We hadden we doorlopend bezoek van vrienden en bekenden die ons ‘Eid Mubarak' (fijne Eid) kwamen wensen. Van één van hen kregen we zelfs een stuk vlees, heel aardig natuuurlijk. Al moet ik er wel eerlijkheidshalve bij zeggen dat ik er niet van gegeten heb, omdat ik het vlees wat te ‘vers’ vond.
De dag erna zijn mijn huisgenootje Nina, haar vriendin Solange (uit Kameroen), kennis Sohel (Bengaal) en ik naar Fantasy Land geweest, een soort Six Flags meets Efteling pretpark (maar dan 4x zo klein) net buiten Dhaka. De tegenstelling daar was dat wij er kwamen voor de attracties, maar veel bezoekers vonden dat wij de grootste attractie waren. Vooral Nina en ik werden continu op de foto gezet en ondervraagd. Aan het nastaren (dat doen de meeste Bengalen, omdat ze bijna nooit blanke mensen zien) waren we al wel gewend, maar dit was weer een compleet nieuwe ervaring. Het is best grappig om als een soort beroemdheid behandeld te worden, maar ook wel enigzins ongemakkelijk.
Vrijdagavond zijn we gaan stappen. Er was een feest bij de ‘Marines’. Pas toen we arriveerden, begreep ik waarom het zo werd genoemd. Het was namelijk een feest op de societeit van de Amerikaanse Marine in Bangladesh! Ook heb ik deze avond een andere Nederlandse trainee ontmoet, Annemieke. Na een week Engels te communiceren, is het best fijn om met iemand in het Nederlands te kunnen praten. De groostste tegenstelling hier was dat niet de Bengalen, maar de expats in de meerderheid waren.
Zaterdag zijn we met een aantal Aieseccers gaan lunchen en hebben we wat rondgereden in en net buiten Dhaka, want rondrijden (cruising) is een zeer populair tijdsverdrijf hier.

Werk
Ik zal jullie ook wat meer vertellen over mijn werk.
We gaan, rond 8.30 uur, naar ons werk met een CNG, een groene gemotoriseerde driewieler, die wel een dak heeft, maar geen deuren, dus je kan er gemakkelijk in en uit. De meeste chaffeurs proberen ons als Europeanen af te zetten, vaak willen ze van te voren een veel te hoge vaste prijs afspreken. We leren steeds beter hoe we dat moeten voorkomen. Dat is eveneens een tegenstelling in Bangladesh. Enerzijds tonen veel Bengalen veel respecten vinden ze blanke mensen heel interessant, anderzijds proberen ze je constant af te zetten.
Het verkeer is, zoals ik in een eerder stukje heb geschreven een chaos, maar toch gebeuren er bijna nooit ongelukken met lichamelijk letsel. De reden is dat hier een ‘oog-om-oog, tand-om-tand’ beleid is. Als door jou toedoen iemand zwaargewond is, zorgen de omstanders ervoor dat jij zo wordt toegetakeld dat jij dat ook bent. Je kunt je voorstellen wat er gebeurt bij een ongeluk met dodelijke afloop, maar zoals gezegd komt dit door bovenstaand ‘beleid’ dus zelden voor.

Bij Sepal zijn de mensen erg hulpvaardig en vriendelijk. “They are not here to work for us, they are here to help us.”, zeggen onze collega's. We krijgen constant cha en water, de deur wordt opengehouden en als we langs de bewaking lopen, salueren ze voor ons. De tweede dag werd er zelfs een splinternieuwe computer met internetverbinding geinstalleerd. Ik ben begonnen met het schrijven van een Human Resource Statement, een verklaring van het management van de organsatie dat ze zich gedragen als een goede werkgever. Ook ben ik bezig met de voorbereidingen voor de functieomschrijvingen. Patricia houdt zich bezig met de eisen van klanten aan de arbeidsomstandigheden en de wettelijke normen. We werken zondag t/m donderdag van 9.00-17.00 uur en op zaterdag van 9.00-14.00 uur. Lunchen doen we tussen 13.00-14.00 uur met de executives van Sepal en er wordt speciaal voor ons ‘low spice’ food bereid. Ook de CEO, Tipu Munshi, is bij deze lunch aanwezig. Meneer Tipu (want Sepal is een familiebedrijf en veel managers hebben dezelfde achternaam, dus worden ze bij hun voornaam of bijnaam genoemd) is zowel zakelijk, sociaal als politiek gezien een belangrijke man in Dhaka. Hij is bijvoorbeeld ook directeur van een school en een ziekenhuis hier. Als jullie meer willen weten over het bedrijf, kijk dan op: www.sepalgroupbd.com

Natuurlijk zijn er ook zaken die minder soepel verlopen. We lopen hier tegen een behoorlijke taalbarriere aan: veel niet/laaggeschoolde mensen spreken geen Engels of zijn zelfs analfabeet. Voor eventuele gesprekken moeten we dus gebruik maken van een tolk. Het enige wat hier aan personeelsbeleid is, is een Bengaals bord met zo’n 10 regels en rechten. Dat is natuurlijk best leuk, maar aangezien de meeste medewerkers op de werkvloer ongeletterd zijn, heeft het niet veel zin. Waar het eigenlijk op neer komt, is dat het bedrijf reageert op de eisen van de klanten als Walmart, Gap en Tommy Hilfiger. Wellicht zijn Patricia en ik ook zo’n eis of voeren we hun eisen uit?! Ach, we helpen de organisatie sowieso op weg met een simpel HRM beleid. Of het nou op initiatief van een opdrachtgever gebeurt of niet, is dan niet zo interressant.

Ik schreef dit stukje om jullie een kijkje te laten nemen in de dagelijkse gang van zaken, de wat minder leuke dingen en de tegenstellingen, want Bangladesh is een land vol tegenstellingen. De volgende keer weer een wat minder kritsch stukje van mij.

  • 15 Januari 2006 - 07:31

    Chris:

    Nesje, ik herken veel van wat je schrijft in m'n verblijf in Egypte, maar dan 10 x 'erger'. Zeker het afzetten zal niet veranderen, tenzij je elke dag dezelfde riksja-rijder hebt :)
    Weinig inspierende site overigens van Sepal. Bezoekers wordt nog een prettige Kerst gewenst :) en de meest pagina's 'are coming soon'...
    Wat ik nog kwijt wil, lief: ik ben onmetelijk trots op je! Ook al vorm ik me hier in NL natuurlijk een verromantiseerd beeld van jouw werkelijkheid en plaats ik elke actie van je op een soort voetstuk: wat je daar doet is gewoon fantastisch en hoe je je daar staande houdt eveneens!

    Dikke kus,
    Chris

  • 15 Januari 2006 - 09:05

    Bart:

    Het nieuwe (hoofd)stuk is niet zozeer kritisch, Vanes, als wel heel open en duidelijk. Mooier kun je de contrasten niet schetsen.
    Waar armoede toe leidt wordt je dagelijke gepresenteerd.
    Ik stel me helemaal voor hoe jullie met de gemotoriseerde driewieler de stad doorsjeesen.
    Ik vermoedde overigens al dat het HRM-beleid nog in de "peuterschoenen"stond.
    Dat betekent overigens wel dat jullie inspanningen meer opleveren dan '2400 druppels'
    Kus
    Je trotse vader

  • 15 Januari 2006 - 09:30

    Tineke:

    Het is een realistisch beeld,dat je geeft, gezien vanuit onze westerse achtergrond.Ik vind het mooi dat je van niets, iets probeert te maken, zo ken ik je ook. Even stoom afblazen en dan de schouders eronder.Leuk dat je de woonruimte hebt opgefleurd.Slaap je nog wel goed op zo'n matje?Koken jullie zelf?Heb je met Annemieke nog iets afgesproken?Prettig om te horen dat je met je huisgenoten een goed kontakt hebt en leuke dingen doet.
    Houd je goed, Nesje,
    liefs,mamma

  • 15 Januari 2006 - 10:52

    Naomi:

    Hoi Vanes,

    Wat een verhalen zeg! Ik vind het super hoe je met alles omgaat en ik vind het juist goed dat je ook de mindere kanten met ons deelt, zo kan ik me ook een realistisch beeld vormen. Als ik het zo lees dan kun je inderdaad om HRM gebied nog heel veel doen en zal je met misschien voor ons kleine dingen veel kunnen bereiken. Ik ben blij voor je dat je met de mede trainees goed kunt opschieten anders lijkt me het wel erg moeilijk. Dat verhaal over het slachten, echt vreselijk!!
    Hier in Arnhem gaat alles wel goed, heb wel een griepje gehad deze week, maar begin wel weer op te krabbelen. Mocht je nog hulp op HRM gebied nodig hebben dan hoor ik het wel!! Nou vanes, zet 'm op!! Heb veel respect voor je!

    liefs,

    Naomi

  • 15 Januari 2006 - 12:55

    Sanne:

    Neeeeeee!!!!! Kritische stukjes zijn juist leuk en leerzaam!!! Eid was hier ook... woon in een moslimwijk dus heb ook kunnen genieten (?!) van de live-slachtingen. Officieel mag het niet, maar ja...
    Heb ook zo goed als een baan gevonden: Nederlands geven aan werknemers van multinationals (bv Oracle, IBM) die zaken doen met Nederland. Hoop dat het doorgaat! Chris heeft trouwens wel een punt, probeer een "vaste" riksja-driver te vinden, had ik in SL ook. Scheelt een hoop gedoe (en geld!!!).
    Veel liefs!

  • 16 Januari 2006 - 10:46

    Wennepen (deze Keer Wel Goed !):

    Je schoot weer door mijn hoofd en verdraaid er stond een nieuw stukje op je site, telepathie ? Goed dat je je kaarten meegenomen hebt en ook opgehangen hebt dan voel je je toch ook wat meer thuis. Het is wel een hele tegenstelling hè ! Voor ons is het nu aftellen tot aan de sleutel (2 weken en 2 dagen), echt spannend ! Misschien troost het je, mijn muren zijn straks ook kaal, heel erg kaal ! En ik stuur je zeker nog een kaartje maar dan moet je er mij natuurlijk ook 1 mailen. Ik mail ons nieuwe adres wel naar je hotmail !

  • 16 Januari 2006 - 11:43

    Lot:

    Hey lieve Nes,
    Wat is het toch leuk om alle verhalen, ervaringen en emoties van je te lezen en haast mee te voelen! Prima afleiding van de scriptiestress....
    Je valt van de ene verbazing in de andere. Maar gelukkig heb je een stel leuke meiden om je heen en vermaken jullie je prima.
    Lieve groet en dikke knuffel, Lot

  • 17 Januari 2006 - 22:39

    ChriZ:

    Hoi Nes,
    je foto's zijn erg leuk geworden. En je hebt je zo te zien omringd met een leuk stel meiden.
    Ben overigens erg benieuwd hoe Tipu op je HR Statement gaat reageren..
    Tot morgen aan de Skype, lief!
    Dikke kus, Chris

  • 18 Januari 2006 - 09:06

    Wilma:

    Hoi Vanessa,

    Geweldig om te lezen je verhalen; Heel leuk, dat er foto's bij zijn.Het wordt weer eens pijnlijk duidelijk hoe groot de verschillen tussen rijk en arm nog zijn! Wat betreft het slachtwerk: ik zou er ook niet met mijn neus bovenop staan ; heb al moeite met het slachten van een kip..
    Hoe is het eigenlijk met de scholing van werknemers, moet je niet een alfabetiseringscursus opzetten.. het lijkt me handig als ze inderdaad hun eigen arbeidsvoorwaarden en functieomschrijvingen etc. kunnen lezen, anders schiet het ook niet op. Gaan de kinderen over het algemeen wel naar school of is hier een grote taak voor Unicef wegelegd .. we volgen je en hopen dat je al je plannen in de praktijk kunt brengen..

    Groetjes uit Breda

  • 20 Januari 2006 - 19:05

    Arthur:

    Klinkt spannend en indrukwekkend allemaal. Hier (Guatemala) genieten wij van de lege muren en de onwesterse houding van de mensen. Mensen die helemaal niets bezitten, maar je toch alles willen geven.

    Groetjes,
    Mieke en Arthur

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Vanessa

Vanaf januari tot halfverwege mei werk ik in Bangladesh als Human Resource Executive. In mei en juni reis ik samen met Chris naar Hong Kong en Nieuw Zeeland. Van juli tot oktober geven Chris en ik Engelse les in Thailand.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 277
Totaal aantal bezoekers 41783

Voorgaande reizen:

03 Januari 2006 - 03 Oktober 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: